MagnezNootropySkładniki Odżywcze

Magnez, czyli „pierwiastek życia”

neuroupgrade-dawkowanie-magnezu

Wystarczy pić kilka kaw dziennie, aby organizm szybko odczuł niedobór tego pierwiastka. Tymczasem wpływa on – tak naprawdę – na cały organizm. Magnez, nazywany też „pierwiastkiem życia” uczestniczy w kilkuset procesach regulujących reakcje biochemiczne, umożliwiając w ten sposób pracę wielu narządów. Dowiedz się więcej.

Magnez to pierwiastek, który wielopłaszczyznowo działa na organizm. Wpływa na zdrowie kości, pozytywnie działa na układ sercowo-naczyniowy, a także reguluje pracę układu nerwowego. Jego niedobory mogą czasem prowadzić do poważnych problemów. Dlaczego warto przyjmować magnez? I czy faktycznie powinien oby być podstawowym składnikiem diety?  Sprawdź.

Działanie magnezu

Magnez dobrze wpływa na umysł, poprawiając pamięć i koncentrację. Stabilizuje pracę układu nerwowego oraz uczestniczy w transporcie jonów wapnia i potasu – to z kolei umożliwia prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych. Jest on również odpowiedzialny za dostarczanie energii do poszczególnych komórek.

Odpowiednia ilość magnezu warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu naczyniowo-sercowego. Jak wskazują badania, na terenach, gdzie występuje twarda woda (zawierająca dużą ilość magnezu), ludzie o wiele rzadziej umierają na zawały serca. Co więcej, magnez znacząco obniża ryzyko nadciśnienia tętniczego, a zdaniem naukowców – gdyby ludzie pili twardą wodę, liczba zgonów zmniejszyłaby się o niemal 20%. Warto dodać, że magnez podaje się również po zawale, skutecznie przeciwdziałając powstawaniu skrzepów oraz arytmii.

Magnez przyczynia się do prawidłowej pracy układu immunologicznego oraz znacznie obniża ryzyko pojawienia się astmy. Bierze też udział w różnych reakcjach hormonalnych. Co więcej, reguluje także ilość glukozy we krwi. Jest niezbędny do utrzymywania zdrowych kości, wpływając na ich właściwą mineralizację. Niedobory tego pierwiastka mogą wywoływać z kolei bolesne skurcze mięśni i łydek.

Cenny pierwiastek hamuje powstawanie kamieni nerkowych. Do tego usprawnia pracę tarczycy i poprawia metabolizm. Magnez odgrywa też bardzo ważną rolę przy cukrzycy typu II, zmniejszając insulinooporność oraz ryzyko pojawienia się poważnych powikłań cukrzycowych, a więc np. uszkodzeń wzroku czy też zwyrodnień układu nerwowego i nerek.

Jak pokazują badania, magnez pomaga również w depresji. Naukowcy sugerują, że warto go stosować jako uzupełnienie farmakoterapii.  Niedobory tego pierwiastka prowadzą do ciężkich depresji, a w konsekwencji – do prób samobójczych. Tymczasem wystarczy przyjmować 125 – 300 mg dziennie, aby zredukować objawy tej trudnej choroby. Warto dodać, że magnez niweluje skutki uboczne wynikające z przyjmowania antydepresantów.

Dla kogo jest magnez

Magnez w szczególności przyda się osobom w okresie intensywnej pracy umysłowej oraz fizycznej, ponieważ poprawia koncentrację i zmniejsza zmęczenie. Chętnie przyjmują go również osoby, które chcą zapobiegać skurczom mięśni i łydek. Warto zdecydować się na suplementację magnezu w okresach zwiększonego stresu, który często idzie w parze z niewłaściwym odżywianiem – wówczas ryzyko niedoboru tego pierwiastka znacznie się zwiększa. Ważne jest również, aby przyjmować magnez w okresach rekonwalescencji po zabiegach chirurgicznych. Przyda się on również pacjentom chorującym na depresję.

Dawkowanie magnezu

Zapotrzebowanie na dzienną dawkę magnezu u osób dorosłych wynosi około 250-400 mg. U kobiet w ciąży oraz karmiących piersią jest ono jednak trochę większe. Warto zaznaczyć, że mimo iż spore ilości magnezu znajdują się w przyjmowanych pokarmach, stosowanie nawozów chemicznych powoduje wypłukiwanie tego pierwiastka, przez co jest go w pożywieniu coraz mniej.

W zależności od wieku i płci, dzienne zapotrzebowanie na magnez prezentuje się następująco:

  • dzieci do 5 miesiąca życia – 30 mg,
  • dzieci od 5 do 12 miesiąca życia – 70 mg,
  • dzieci od 1 do 3 roku życia – 80 mg,
  • dzieci od 4 do 9 roku życia –  130 mg,
  • dzieci od 10 do 12 roku życia –  240 mg,
  • chłopcy od 13 do 18 roku życia – 410 mg,
  • dziewczynki od 13 do 18 roku życia – 360 mg,
  • mężczyźni od 19 do 30 roku życia – 400 mg,
  • kobiety 1 od 19 do 30 roku życia – 310 mg,
  • mężczyźni powyżej 31 roku życia – 420 mg,
  • kobiety powyżej 31 roku życia –  320 mg,
  • kobiety w ciąży do 19 roku życia – 400 mg,
  • kobiety w ciąży powyżej 19 roku życia – 360 mg.

U niektórych pacjentów odnotowuje się jeszcze większe zapotrzebowanie na magnez – dotyczy to osób z nadciśnieniem tętniczym i niewydolnością krążenia, a także pacjentów chorych na cukrzycę. Decydując się na suplementację magnezu, warto wcześniej zapoznać się z treścią ulotki.

Skutki uboczne niedoboru i nadmiaru magnezu

Niedobór magnezu często jest problemem w krajach uprzemysłowionych. Co więcej, dużo częściej odnotowuje się go niż problem nadmiaru tego pierwiastka. Zbyt małe jego stężenie może wywoływać:

  • bóle i zawroty głowy,
  • osłabienie,
  • rozdrażnienie,
  • drganie powiek i warg,
  • problemy z koncentracją,
  • trudności z zapamiętywaniem,
  • pogorszenie samopoczucia,
  • bolesne skurcze łydek,
  • łamanie się paznokci,
  • próchnicę zębów,
  • wzmożone wypadanie włosów,
  • problemy ze snem i ospałość,
  • mrowienie i drętwienie kończyn,
  • objawy depresji.

Co więcej, u niektórych pacjentów lekarze zauważają przewlekły niedobór magnezu. Jego objawy to:

  • arytmia,
  • astma oskrzelowa,
  • miażdżyca,
  • cukrzyca typu II,
  • Nadciśnienie,
  • depresja.

Czym może być spowodowany niedobór magnezu? Często jego przyczyną są złe nawyki oraz zaburzona praca różnych narządów. Co więcej, niebagatelną rolę odgrywa tu również stres. W dużym stopniu przyczynia się do tego także nadużywanie alkoholu, spożywanie zbyt dużych ilości tłuszczów i cukrów oraz wysoko przetworzonych produktów. Sprzyja temu zjawisku również stosowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych. Niedobór magnezu wywołują również czasem przyjmowane leki, a także duży wysiłek fizyczny.

Bardzo rzadko odnotowuje się problem nadmiaru magnezu (hipermagnezemii) – z reguły zbyt duże jego ilości usuwane są przez nerki. Istnieje jednak pewne ryzyko pojawienia się tego problemu – dotyczy to zwłaszcza osób starszych, z upośledzoną funkcją nerek. Może on kolei wywołać następujące objawy:

  • nudności, biegunkę, odwodnienie,
  • spowolnienie akcji serca,
  • problemy z mową i widzeniem,
  • przewlekłe zapalenie jelit.

Gdzie i dlaczego warto kupić magnez

Jeśli przeczytałeś ten artykuł od początku do końca, z pewnością nie trzeba cię przekonywać do tego, że warto zadbać o odpowiedni poziom magnezu w organizmie. Jest to o tyle proste, że magnez można dostać praktycznie w każdej aptece, w postaci suplementu diety. Co więcej, bez problemu nabędziesz go również w różnych sklepach internetowych.

Suplementy magnezu czasem występują z dodatkiem witaminy B6, która potęguje działanie tego pierwiastka, a jednocześnie wzmacnia-układ sercowo-naczyniowy. Można go również znaleźć w połączeniu z witaminą D3, wapniem czy też kwasami Omega-3. Najczęściej magnez dostępny jest w formie tabletek, jednak można go przyjmować również w postaci proszku, pastylek musujących czy też płynu w ampułkach.

Bogatym źródłem magnezu są takie pokarmy, jak: kakao, kasza gryczana, fasola, orzechy laskowe i włoskie, gorzka czekolada, ciecierzyca, płatki owsiane, groch, szpinak, makrela oraz dorsz. W dużych ilościach można go znaleźć także w migdałach oraz nasionach słonecznika.

Pokrewne

Back to top button
Close
Close