Strona domowa / Nootropy / Naturalne Nootropy / Kreatyna / Kreatyna – idealna nie tylko dla ciężarowców

Kreatyna – idealna nie tylko dla ciężarowców

neuroupgrade-kreatyna-gettyOd wielu lat naukowcy udowadniają, że kreatyna pozytywnie wpływa na działanie mięśni i nerwów, serca oraz mózgu. W tym momencie można ją uznać zatem nie tylko za suplement diety przeznaczony dla kulturystów, bodybuilderów czy też sprinterów, ale także lek nootropowy, który doskonale wspiera pracę umysłową oraz leczenie wielu chorób.

Kreatyna to podobny do białka związek, określany również mianem „kwasu β-metyloguanidynooctowego”. W jego skład którego wchodzą trzy aminokwasy: glicyna, arginina oraz metionina. Organizm syntetyzuje kreatynę podczas przemiany materii, a następnie magazynuje ją głównie w mięśniach szkieletowych oraz wątrobie, nerkach i mózgu. Warto dodać, że jej poziom jest wyższy u kobiet, dlatego też powinny one przyjmować niższe dawki tego środka.

Kreatyna – jak działa i dlaczego jest przyjazna dla mózgu?

Po raz pierwszy kreatynę opisano w źródłach naukowych w 1832 r. Jakiś czas później odkryto wspaniałe jej właściwości dla sportowców, a szczególnie – dla ciężarowców. Jak się okazało, dzięki niej dochodzi do sporego przyrostu masy mięśniowej oraz zwiększenia progu tlenowego. Co więcej, zwiększa ona także odporność na zmęczenie. Kreatyna w postaci monohydratu kreatyny stała się najpopularniejszym suplementem diety na świecie, stosowanym przez sportowców, którzy pragną przede wszystkim osiągać lepsze wyniki.

Z czasem zaczęto zauważać inne pozytywne efekty związane z przyjmowaniem kreatyny. Pierwsze próby badawcze z wykorzystaniem tego środka  przyniosły zaskakujące wyniki, ponieważ – jak się okazało – kreatyna wyróżnia się działaniem nie tylko wspomagającym umysł, ale jest również sprzymierzeńcem w leczeniu niektórych chorób, związanych z procesami poznawczymi, układem nerwowym oraz schorzeniami neurologicznymi.

Regularne przyjmowanie kreatyny ma wielopłaszczyznowy wpływ umysł i cały organizm. Środek ten:

  • oddziałuje na procesy poznawcze,
  • poprawia pamięć krótkotrwałą i długotrwałą,
  • zmniejsza obrażenia związane z urazami mózgu oraz przyspiesza powrót do zdrowia,
  • ma właściwości przeciwutleniające,
  • zmniejsza zmęczenie psychiczne,
  • chroni mózg przed neurotoksycznością,
  • przeciwdziała depresji,
  • pomaga w przypadku chorób związanych z procesami starzenia się.

Dla kogo kreatyna jest przeznaczona?

Kto więc może skorzystać na stosowaniu kreatyny? Przede wszystkim powinny po nią sięgnąć osoby, które chciałyby poprawić swoją wytrzymałość oraz wydolność. Dzięki temu, że wpływa ona na odnawianie tzw. cząsteczek ATP (adenozynotrójfosforanu), zapewnia nam dużo więcej siły, potrzebnej zarówno do pracy umysłowej, jak i do wysiłku fizycznego. Zalecana jest więc ona np. studentom, którzy przygotowują się do egzaminów, jak i pracownikom różnych zawodów, które wymagają nieustannego myślenia. 

Oprócz tego, właściwości kreatyny docenią oczywiście sportowcy, którzy – dzięki niej – mogą stać się bardziej wytrzymali, mieć więcej siły, a jednocześnie – szybciej regenerować się po treningach. Kreatyna zmniejsza dodatkowo ból podczas samych ćwiczeń. Co więcej, regularne przyjmowanie kreatyny powoduje beztłuszczowy przyrost masy ciała.

Kreatynę można również wykorzystywać po to, aby się szybciej rozwijać. Dzięki niej mózg staje się bardziej aktywny, może przyjmować więcej informacji oraz szybciej je przetwarzać. Dlatego też osoby, które stawiają na samorozwój, jak najbardziej mogą przyjmować kreatynę. Mogą korzystać z niej także osoby starsze, ponieważ środek ten pozwala utrzymać umysł  w dobrej kondycji efekty u nich widoczne są już po tygodniu suplementacji.

Kreatyna jest również środkiem wspomagającym leczenie różnych chorób, w tym np. depresji i choroby dwubiegunowej, jak również schorzeń związanych z wiekiem, np. chorobą Alzheimera, Huntingtona oraz stwardnieniem zanikowym bocznym. Jest to również środek, który zda egzamin u osób po udarze. Wpływając na mózg i neurony, kreatyna hamuje rozwój choroby, a także pomaga w powrocie do zdrowia. Co ciekawe, najnowsze badania dowodzą, że kreatyna może przydać się również pacjentom z chorobami serca, urazami ortopedycznymi oraz różnymi schorzeniami nerwowo-mięśniowymi.

Dawkowanie kreatyny

Kreatynę najlepiej stosować według wskazań danego producenta. Przy ustalaniu dawek warto wziąć także pod uwagę osobisty plan treningowy, ilość białka w diecie, a także efekty, jakie chcemy  dzięki niemu osiągnąć. Sportowcy powinni środek ten przyjmować albo przed treningiem, albo już po jego odbyciu – te informacje również znajdują się na opakowaniu danego produktu. Warto zaznaczyć, że kreatynę można suplementować zarówno w formie proszku, jak i w kapsułkach.

Dzienna dawka kreatyny mieści się zwykle w przedziale od 3 do 10 g. Bardzo popularna – wśród sportowców –  metoda suplementacji polega na tym, aby przyjmować 5 g kreatyny na czczo i kolejne 5 g po treningu, jeśli danego dnia taki się odbywa. Z kolei w dniach, w których nie się nie ćwiczy, należy przy tej metodzie łykać jedynie 5 g kreatyny na czczo.

Inna popularna metoda mówi, że najlepiej przyjmować 1 g kreatyny na 10 kg masy. Należy dawkować taką jej ilość z samego rana oraz po treningu, a także identyczną ilość rano w dni, kiedy nie ćwiczysz. 

Kreatyna najczęściej stosowana jest w postaci:

  • monohydratu kreatyny – najpopularniejsza forma, efekty jego stosowania są widoczne najszybciej, poleca się ten rodzaj także początkującym,
  • jabłczana kreatyny – cechuje się większą stabilnością oraz zdolnością do wchłaniania niż monohydrat.

Samą kreatynę można również przyjmować również w postaci różnych posiłków bogatych w białko, a więc składających się z ryb, mięsa wołowego i wieprzowego oraz drobiu. Jednak w pożywieniu jej ilości są znikome, dlatego lepiej po prostu zakupić jeden z suplementów diety. Poza tym kreatyna w postaci suplementu jest lepiej przyswajalna przez organizm. Warto też zaznaczyć, że jej wchłanianie może być osłabione przez występujące w posiłkach tłuszcze, z kolei jej działanie poprawiają węglowodany.

Skutki uboczne przyjmowania kreatyny

Przyjmowanie kreatyny czasem wiąże się skutkami ubocznymi w postaci biegunek, skurczów mięśni czy odwodnienia. Rzadko dochodzi też do problemów żołądkowych oraz nadwyrężenia mięśni. Należy wśród skutków ubocznych uwzględnić także przyrost beztłuszczowej masy mięśniowej, jednak często jest on główną przyczyną, dla której tak wiele osób decyduje się na w ogóle na jej przyjmowanie. 

Kreatyna jest na tyle bezpieczna, że można ją znaleźć  nawet w batonikach dla sportowców. Wiadomo jednak, że powinny jej unikać osoby zmagające się chorobami nerek, wątroby oraz trzustki. Kreatyna może też nasilać zmiany skórne związane z trądzikiem,  a zawarte w niej substancje mogą czasem powodować alergie.

Dlaczego warto brać kreatynę?

Choć omówiliśmy już działanie kreatyny, wiele osób może się zastanawiać czy w ogóle warto ją dzisiaj stosować.  Cóż, bez wątpienia jest to środek, który pomoże w wielu sytuacjach kryzysowych, kiedy umysł musi pracować na najwyższych obrotach. Niekoniecznie trzeba jednak od razu przyjmować dawkę 10 g, na początku warto przyjmować mniejsze ilości, aby zauważyć jej pozytywne efekty. Dzięki temu łatwiej będzie się uczyć, pracować oraz rozwiązywać różnego rodzaju problemy. Osoby chore szybko zauważą poprawę swojego zdrowia, a sportowcy – zwiększoną wydolność oraz przyrost masy mięśniowej.

Gdzie można zakupić kreatynę?

Kreatyna jest środkiem, który można zakupić w wielu miejscach na całym świecie. W Polsce będą to przede wszystkim sklepy z odżywkami dla sportowców, jednak znaleźć ją można również w aptekach – zarówno w stacjonarnych, jak i internetowych.